Vuosikatsaus tukijoille vuodesta 2014

Olipa taas huikea vuosi Euran karateseuran näkökulmasta katsottuna. Enemmän harjoitusyksiköitä ja tapahtumia kuin kuin koskaan. Järkevän pituista vuosikoostetta DVD:nä , joka kokoaisi olennaiset  hetket, tuntui mahdottomalta tehdä.
Oli huippu-urheilua ja perusharrastamista iloisesti sekoitettuna. Luulen että se on meidän seuran erikoisuus ja vahvuus. Se näkyy ennenkaikkea hyvänä fiiliksenä ja yhteisöllisyytenä.  Maajoukkuetehtävien aikana on fysiikkatreeneissä minua on tuurannut Heikki Parvianen ja lajitreeneissä Janne Seppälä. Tarvitaan siis hyviä miehiä ohjaamaan kovia naisia.

Suomessa keväällä pidetyt EM-kilpailut vaikuttivat meidänkin arkeen ja oli koko seuran yhteinen projekti. Saatiin hyvä meininki salilla ja Emma Aronen  sai tiukkaa treenivastusta päivittäin Honkilahdella. Liitto tuki kotikisoja ja se näkyi runsaana leirityksenä koti-ja ulkomailla.  Tampereella oli koko seura kannustamassa. Minä valmentamassa ja Emma ottelemassa. Ihmeitä tapahtuu ja kahdenkymmenen vuoden taika joukkuemenestyksen osalta  murtui ja joukkue-EM hopeaa naiset ammattilaisten seassa saavuttivat.
MM-kisat heti syksyllä näyttivät että EM-menestys ei ollut sattumaa. Liitto pystyi tukemaan EM-kisojen menestyksen pohjalta myös MM-kisoihin valmistautumista. Joukkueseen nostettiin EKS:sta myös kovat kansainväliset näytöt antanut Titta Keinänen. MM-kisoissa naisjoukke eteni neljännelle kierrokselle ja nyt oli Titan vuoro ratkaista tiukkoja otteluita Suomella. Kaksi ottelua ja kaksi voittoa, kummassakin ratkaisu viimeskunneilla, valmentajan jo toivonsa heitettyään.

Nuoremmalla polvella on ollut myös hyvin menneitä kilpailuja niin karatessa kuin sivulajissa painonostossa. Ennenkaikkea nuoremmille tämä on ollut treenivuosi, jossa ollaan tehty erinomaista perustyötä perustaitojen ja ominaisuuksien nostamiseksi. Neljä nuorta pääsevät osallistumaan  maajoukkueen haastajaryhmän leireille ja ovat siellä todella positiivisesti edukseen esiintyneet. Oltiinpa juuri Italian maajoukkuevalmentajan vetämällä leirillä Tapanilassa.  Sen lisäksi ollaan pidetty oma kesä ja talvileiri Honkilahdella. Ei kilpailevat harrastajat ovat myös olleet innolla mukana ja kehitystähän siitä seuraa.
Varsinkin meidän fysiikkatreeneissä käy kirjava joukko eri lajien edustajia opissa. Mainittakoon vaikka muiden karateseurojen edustajien lisäksi lentopallo, jalkapallo, yleisurheilu, paini, poliisikoulu(eikös sekin ole jonkinlaista urheilua)

Mielestäni vuosi ei olisi menestyksen, kehityksen ja ennenkaikkea hyvän fiiliksen kannalta paljon paremmin voinut mennä. Osaamista on tullut ja huikean hyviä treenejä me saadaan aikaiseksi omalla salilla ja se on pohja johon on hyvä rakentaa.

Suomen karateliitto valitsi minut 2014 vuoden valmentajaksi. Urheilugaalaan joudutaan ja mikäs siinä. Tumma puku on koodi ja kun suhde karatepuvun käyttämiseen säilyy nykyisenä eli 1/1000 niin ei se ehkä nouse liikaa päähän.
Palkittavaksi valmentajana olen ajautunut,  kun on ollut huipputyyppejä joiden kanssa olen ollut etuoikeutettu matkaa käydä, oppien ja opettaen. On puitteet joissa treenejä pystytään laadukkaasti toteuttamaan ja tukijoita jotka ovat mahdollistaneet kilvoittelun nuorisotyön ja huippu-urheilun parissa.

Euran karateseuran puolesta: Kai Keinänen

DESIGN: PJG.FI