Alempien vöiden kesätreenien ajankohtia

ALKEISKURSSI-INFOA

-Lajiesittely la 22.8 klo. 12.00 Honkilahden koululla ja kurssi alkaa ma 31.8

-Harjoitukset 1krt./viikko, maanantaisin klo.17.30-18.30 Honkilahden koululla

-varusteet: sisäliikunta vaatteet (verkkarit/T-paita), paljain jaloin.

-Kurssi kestää jouluun saakka ja hinta on 80€ ja kaksi kertaa voi käydä kokeilemassa maksutta.

-Seuralla ei ole yleisvakuutusta, joten huolehdi että sinulla on sellainen vakuutus joka kattaa karateharjoittelussa mahdollisesti sattuvat vahingot. Karateliitto tarjoaa kattavan vakuutuksen hintaan 85€. Sisältää harjoitukset, oheisharjoitukset, kilpailut. ks. tarkemmin www.karateliitto.fi, lisenssit.

-Kohderyhmä on peruskouluikäiset. Ikähaarukka on iso ja sisällön painopiste on enemmän nuorempien mukaan. Tulevaisuudessa arvioidaan sisältöjä sen mukaan, minkälainen ryhmä on alkeisopintojen jälkeen vielä mukana. Sen jälkeen harjoituskertoja on mahdollista lisätä. Suotavaa on harjoitella myös omalla ajalla ja harastaa monipuolisesti muutakin. Kaikesta on hyötyä karateen ja päinvastoin.

-Välittömästi kurssille tultuanne edustatte seuraa, missä liikuttekin. Kamppailutaitojen väärinkäytöstä erotetaan seurasta. Jokainen osaa lyödä, potkia ja kiusata heikompiaan. Koulujen kanssa asioista ollaan yhteistyössä ja kaikenlainen ääliökäyttäytyminen ”ränneihin potkiminen” koulussa ja vapaa-aikana, kiusaaminen yms. ei kuulu karatekan käytökseen.

Jos haluaa voimiaan koetella karatekamppailussa, niin treeniä vaan ja kilpatoimintaan mukaan. Jos ei vastusta löydy Suomesta niin haetaan ulkomailta.

Päihteettömyys alaikäisillä harrastajilla on itsestään selvyys, eikä meidän seuratoiminnassa ole aikuisillekkaan koskaan ollut yhtään ”saunailtaa”. Kovia treenejä on ollut tuhansia.

-Karateharjoituksissa on salikuri. Alkeiskurssilla se opetellaan, jotta voidaan jatkossa keskittyä vapautuneesti treenaamaan. Jos harrastaja ei osaa käyttäytyä toisia kohtaan, olla hijaa kun valmentaja puhuu, pysyä paikoillaan kun on sen aika, niin siitä huomautetaan, laitetaan tarvittaessa vaikkapa punnertamaan. Jos ei tehoa, niin tarvittaessa poistetaan harjoituksista. Jos harjoittelija tai vanhemmat ovat sitä mieltä, että noin ei voi toimia, niin ei kannata tulla Euran karateseuran harjoituksiin. Salikuriin joko sopeutuu tai ei, pakollistahan tämä ei kenellekkään ole.

Yllämainitut asiat eivät ole meidän arkea ja oikeastaan vain alkeiskurssilla noiden asioiden kanssa on osalla ollut ongelmia. Sen jälkeen ne, jotka sopetuvat jatkavat, tietävät tavat ja hyvän fiiliksen harrastamista on luvassa. Hurjimmat voivat edetä aina kilpatatameille saakka.

-Olemme aloittaneet alkeiskurseja erittäin harvoin. Edellinen 2009. Jokaiselta viideltä kurssilta on tullut maajoukkutasoisia urheilijota. Haluamme pitää laadun korkealla ja panostaa kunnolla niihin nuoriin, jotka jaksavat vaivaa nähdä ja vaikeata lajia keskittyä opettelemaan.

-Karate on vaikea taitolaji. Vaikeus ja mielenkiinto tulee monipuolisuudesta. Käsi ja jalkatekniikoita, kaatoja, heittoja ja näiden puolustamista suoraan liikkeestä. Vaaditaan voimaa, nopeutta, liikkuvuutta, tasapainoa, kestävyyttä eli kaikkia fyysisen kunnon osa-alueita. Kuitenkin lajitaito on tärkein mutta sitä ei voi oppia jos fysiikka ei ole riittävä.

Näiden asioiden perusteita alkeiskurssilla aletaan hapuilemaan. Iso oppiminen on alkuun tavassa harjoitella ja muotoseikoissa, miten mennään riviin ja kuinka siinä liikutaan jne... siihen salikuri autaa. Loppuenlopuksi niiden tarkoitus on tehdä lajiharjoittelusta turvallista, tehokasta ja sujuvaa.

-Alkeiskurssilla ohjaajina toimivat Janne Seppälä, Ville Oravakangas, Heikki Parviainen.

Alkukesän treeniä:

DESIGN: PJG.FI